Mukava päivä sunnuntai olikin, kävin Picasso-museossa. Yöllä kävin vielä kävelemässä puolitoista tuntia naapurini kanssa, hän näytti minulle kivoja kauppoja, hammamin, jonne aiomme mennä yhdessä (Pariisin Suuri Moskeija on tuossa nurkan takana), pesulamme jne. Kaikki on niin hämmästyttävän lähellä: kävimme latinalaiskortteleissa, Jussieussa, ylitimme Seinen ja kävelimme koko ajan pälisten Bastilleen saakka ja takaisin. Näpsin  iloksenne/ kauhuksenne/ raivoksenne muutaman kuvankin:


Aamuinen Avenueni, kaunista, vai mitä? Kaupunki heräilee sunnuntaina myöhään, minä ehdin jo sotkea koko huoneen... *huokaus*

334303.jpg
334295.jpg

334232.jpg

334301.jpg

Aioin alunperin mennä rakkaaseen Orangerieni, joka on avattu vuosien remontin jälkeen, ja täysin toisenlaisena kuulemma, joten pakkohan sinne on joskus päästä. Harmi vain, että joku muukin oli näköjään ajatellut hyödyntää ilmaista sunnuntaita:

334304.jpg

...En malttanut jäädä jonoon masentumaan... Laskin jonotusajaksi sisäänoton perusteella lähemmäs kolmisen tuntia.

334305.jpg

Meninkin (ilmaiseksi siis) Picasso-museoon:

334320.jpg

334319.jpg

334321.jpg

(Anteeksi, en jaksa kaivella nimiä esille - vaikka minulla toki on digikuvat teosten nimikylteistä ja mielenkiintoisimpina pitämistäni selosteista. Keskimmäinen on pastelli Olga Pensive, "mietteliäs Olga", sen muistan, ja viimeinen taisi olla Tête de Taureau, "härän pää", muistelen.)

 

Tänään juttelin kuntosalilla Sami-nimisen (joo, ei ole suomalainen, itsekin hämmästelin tuota nimeä) kundin kanssa, jonka kanssa on tullut aiemminkin moikkailtua ja vaihdettua aina pari sanaa treenin lomassa. Olemme molemmat juoksumaton (sen ainoan toimivan) innokkaita käyttäjiä, ja hän kyseli minulta, treenaanko kenties Pariisin maratonille – kun olen hänen mielestään niin sikahyvässä juoksukunnossa (höh?). Olin vähän hämmästynyt kysymyksestä, mutta kävikin ilmi, että hän itse aikoo kokeilla maratonia tänä keväänä, ja ehdotti, että minäkin juoksisin sen. Olisihan se aika huikeaa, sanoiko hän 20 000 ihmistä vai miten… Myös se reitti kuulosti aika ihanalta. Pitää kurkata Googlesta, se on kuulemma jo maaliskuussa ja ilmoittautua voi netissä. Olen juossut monta kertaa yli 30 kilometriä vain huvin vuoksi, ja juoksua olen harrastanut jo kahdeksan vuotta muun treenin ohella, mutta tiedän varsin hyvin, että todellinen maraton juostaan juuri niillä viimeisellä kymmenellä kilometrillä. Kolmeenkymppiin asti jaksaisin varmasti kylmiltäni nytkin, mutta sen jälkeen kaikki on silkkaa helvettiä. Pitäisikö silti ilmoittautua? Se kävisi netin kautta, hieman suolaisella 26 eurolla... Organisaatiokulut lienevät kyllä huikeat. Niin, nyt olisi tosiaan tilaisuus juosta isossa tapahtumassa.

Kävi myös ilmi, että Sami käy juoksemassa Jardin des Plantsissa, eli kasvitieteellisen puutarhan puistossa, joka on tässä minun kulmillani. Olin aikonut mennä sinne ihan pian, tähän asti olen juossut täällä vain Luxembourgissa, joka on melko lähellä sekin, mutta aivan liian pieni. Sami suositteli tuota puistoa ja ehdotti, että menisimme sinne joku päivä yhdessä juoksemaan. En ole aikoihin juossut yhdessä kenenkään kanssa, joten täytyy tarttua tilaisuuteen – ainakin matolla juoksemme näköjään melko samoja vauhteja. Hän opiskelee myös japania, joten törmäilemme kyllä laitoksen käytävillä.